Työpaikkailmoitusten laatiminen erilaisiin "avoimet työpaikat"-portaaleihin on helppoa ja halpaa. Riski on, että tavoiteltavat henkilöt eivät näitä ilmoituksia huomaa tai viitsi niihin reagoida.
Työpaikkailmoitukset noudattavat samaa kaavaa: pitkä lista vaadittavista osaamisalueista, kokemuksesta ja henkilökohtaisista ominaisuuksista. Ja vastineeksi tarjotaan kliseisesti näköalapaikkaa, dynaamista tekemistä ja kilpailukykyistä palkkaa.
Miksi rekrytoidaan, mikä on yrityksen tämän hetken tilanne, mitä rekrytoivan henkilön odotetaan saavan aikaiseksi ja miten haettava rooli peilautuu ehdokkaan nykyiseen tilanteeseen jäävät avoimiksi. Vastauksia näihin kysymyksiin ei välttämättä saa.
Työpaikasta kiinnostunutta sen sijaan pyydetään toimittamaan kaikki tiedot itsestään palkkatoivomuksineen ja jäämään passiivisesti odottamaan mahdollista yhteydenottoa. Ehdokaskokemus ja työnantajamielikuva eivät tässä menettelytavassa taida olla ihan päällimmäisenä mielessä?
Moni uusia mahdollisuuksia miettivä on kertonut lopettaneensa täysin työpaikkailmoituksiin vastailemisen. Viime kuukausina moni on kuitenkin aloittanut uudessa työpaikassa. Uusi paikka on löytynyt joko oman verkoston tai suorahaun kautta.
Jos omista verkostoista ei sopivaa löydy, niin aktiivinen suorahaku toimii haasteellisessakin tilanteessa.
Aktiivisessa suorahaussa kartoitetaan markkinoiden potentiaaliset vaihtoehdot, kontaktoidaan henkilökohtaisesti ja haettavasta roolista kerrotaan avoimesti ja rehellisesti. Vaatii paljon työtä, mutta näin varmistetaan win-win sekä rekrytoivan yrityksen, että ehdokkaan kannalta.