“En aktiivisesti hae uutta työtä, mutta…”

Tämä on ehkä tyypillisin lausahdus, jonka suorahakukonsultti kuulee kohtaktoidessaan potentiaalisia ehdokkaita. Silloin kun nykyisessä työpaikassa asiat sujuvat mukavasti, niin kynnys lähteä oma-aloitteisesti kartoittamaan mahdollisia uusia vaihtoehtoja on kokeneille asiantuntijoille ja johtajille korkea.

Työpaikan vaihtoa saa harkitsemaan esim. aikaisemman esimiehen tai kollegan, yhteistyökumppanin tai kilpailijan yhteydenotto mielenkiintoisesta uudesta mahdollisuudesta. Tai sitten suorahakukonsultti kilauttaa ja kysyy mahdollista kiinnostusta kuulla käynnissä olevasta casesta lisää.

Työpaikkailmoituksella potentiaalisten ehdokkaiden tavoittaminen tässä kohderyhmässä on enemmän toiveajattelua kuin aktiivista tulokseen tähtäävää toimintaa. "Voihan olla, että joku potentiaalinen huomaa ilmoituksen ja reagoi".

Kohdistetulla suorahaulla pystytään potentiaalinen markkina koluamaan hyvinkin tarkasti ja myös varmistamaan kaikille prosessissa mukana olijoille hyvä ehdokaskokemus.